Se toimii kuin magneetti

blogikuva 2015-01-21b

Maineenhallinta

on samanaikaisesti koko organisaatiota koskeva työnsarka ja illuusio. Maine edellyttää työtä, koska se ansaitaan. Maineesta on pidettävä huolta, koska sen voi menettää kerralla. Maine luo arvoa ja mahdollisuuksia. Maineen parissa ahertamisemme sisältää perustavanlaatuisen itsepetoksen. Maine ravitsee itseään muustakin kuin siitä, mitä itse teemme ja mitä toivomme verkostojemme tekevän.

Suuryrityksen maineongelma on se, että maineella on lommo kyljessään ja yrityksestä puhutaan pahaa. Pienyrityksen maineongelma on se, että mainetta ei ole. Kukaan ei tiedä, miten pirun hyvän yhteistyökumppanin tai tavarantoimittajan menettävät.

Päivän uutisissa S-ketju riemuitsee siitä, miten hienosti kuluttaja-asiakkaat lähtivät sunnuntaina rummuttamaan halpuuttamisuutista. Paraatiesimerkki tilanteesta, jossa osuuskaupan verkostot ryhtyvät arvonluojiksi ja silittävät mainetta myötäkarvaan. S-ketju ottaa kaiken ilon irti siitä vetovoimasta, jonka kuluttajat toiminnallaan heille suovat. Toivoo tietysti, että maineen vetovoima saa kassakoneet kilisemään.

Erinomainen kommentti S-ketjulta olikin se, että keskustelunavaus on nykyisin tärkeämpää kuin yksisuuntainen tiedotepuffi. Kun pääset ottamaan ohjat herkullisessa keskustelussa, olet vahvoilla. Maineeseesi liitetään ilman mainostoimiston apua mairittelevia adjektiiveja. Hyvä maine, jota ei itse tarvitse mainostaa, on loistava bisneksenteon lähde.

Maine syntyy

kun ihmiset ja verkostot kohtaavat. Nämä keskustelevat, vaihtavat tietoja, asioivat, näkevät toistensa reaktioita. Tarinoita kerrotaan maineenhallinnan nimissä. Niihin lisätään hippunen buustia ja niistä jätetään pois juonteet, jotka rapauttaisivat luottamusta toimintaamme.

Julkinen kuva on vain yksi maineen olomuoto. Maine heijastuu sisäisen toiminnan kautta ulospäin, sillä tuotteet, asiakaspalvelu ja asenteemme yhteiskuntavastuuseen vaikuttavat maineeseemme. Markkinoille tullut altavastaaja saa helpon pallon, jos maineessamme tuoksahtaa ylimielisyys. 20 vuotta hyvää työtä saadaan mitätöityä yhdellä valheella.

Maine näkyy ja kuuluu

kauas, kun yritys on rekrytoimassa. Huonossa huudossa olevaa työnantajaa vältellään, koska siellä altistuu tarttuville taudeille. Olipa tämä totta tai ei, yritys joutuu tilanteen kanssa elämään. Toinen vastaava yritys saa satoja hakemuksia vetovoimansa vuoksi. Jollakin toimialalla kaikki yritykset kärsivät toimialan huonosta maineesta. Mielikuviin vaikuttamisesta tulee yhteinen pyrkimys. Kumppaniverkoston yhteinen esimerkin voima saa mielikuvat muuttumaan.

Maineen arviointiin löytyy joukko laadullisia tutkimustyövälineitä. Mainettaan ei pidä ryhtyä arvioimaan omin päin. Uskottavan laadullisen evaluaation tekee ulkopuolinen toimija. Kehitystoimenpiteisiin ei liioin kannata ryhtyä ennen kuin nykytilanne ymmärretään ja juurisyyt on nostettu pöydälle. Jos konsultti on myymässä sinulle magneetin lailla toimivaa mainetyövälinettä, tarjolla on humpuukia.

Viestintä on yleensä keskeinen korjaussarjan osa. Sinua autetaan näkemään, mihin asioihin voidaan vaikuttaa viestimällä eri lailla tai paremmin kuin ennen. Työlistalle päätyvät käytössä olevat viestintäkanavat ja ydinviestien kohdentaminen, profiloituminen ja esilläolo, organisaatiokulttuuri ja johtaminen. Selvitetään, mistä ja miksi puhutaan, kun yrityksestäni / toimialastani puhutaan. Mikä on rekrytoinnin tulppa.

Palataan siihen, että

maineen rakentavat asiakaspalaute, suoritukset, eleet, ammattitaito, aloittavien ja lähtevien työntekijöiden kertomukset, tunnustukset, tulkinnat, tiedot ja huhut. Kuuntele ja hypistele näitä. Tiedä, miltä ne tuntuvat.


Jätä kommentti