Oppimisen malli eskarilaiselta

Nuorimmaiseni oppi lukemaan jouluna. Ilahduin saadessani häneltä perinteisen tekstiviestin. Hänen viestintänsä perustui aiemmin ääniraitoihin, valokuviin ja hymiöihin. Kirjoitetun sanan vastaanottaminen tuntuu erilaiselta.

Kuopus jäi sittemmin kiinni huijauksesta: tekstiviesti syntyi sanelemalla. Tällä samalla puhetunnistustaktiikalla hän etsii luisteluvideoita ja suosikkiartistejaan YouTubesta. Nämä toiminnallisuudet hän on itse hoksannut. Hän perusti ”Perhe” -nimisen WhatsApp-ryhmän ilman ulkopuolisia apuja.

Lapseni on suunnilleen samanikäinen kuin iPhone. Hän on kasvanut helppojen käyttöliittymien maailmassa, jossa opitaan uteliaasti kokeilemalla, nopeasti. Manuaalit ovat käyneet tarpeettomiksi.

Pari sukupolvea vanhemmat odottavat yhä pääsevänsä pitkään luokkahuonekoulutukseen, jossa neuvotaan iPadin käyttöä. He suhtautuvat laitteisiin sellaisella varovaisuudella, joka on alakoululaisille vieras.

Jospa lähdettäisiin kurssittautumaan ekaluokkalaisten pariin?


Jätä kommentti